W ostatnich latach drastycznie zmienił się sposób konsumowania telewizji. Jeśli w latach siedemdziesiątych cała rodzina zachwycała się czarno-białym telewizorem, to teraz poziom profesjonalizacji przekracza to, co ktokolwiek sobie wyobrażał.
Główna różnica między tradycyjną telewizją a telewizją konsumowaną za pośrednictwem platform takich jak Netflix czy HBO polega na tym, że wcześniej nie można było wybierać, co się ogląda. Czyli można było wybrać film, lub program, z 10 kanałów w telewizji. Teraz jednak mamy praktycznie nieskończony katalog treści audiowizualnych, które możemy oglądać kiedy i gdzie chcemy, bez reklam i za niewielką miesięczną opłatą. Wpłynęło na to wiele czynników, w tym demokratyzacja internetu, wzrost popularności treści na YouTube oraz powstanie platform streamingowych, takich jak Netflix.
Firma powstała w Los Gatos w Kalifornii w 1997 roku. W swoich początkach Netflix był wirtualnym sklepem z filmami. Mając dość konieczności uiszczania dopłat za niedostarczenie filmu na czas, Reed Hastings i Marc Randolph postanowili stworzyć biznes e-commerce, w którym użytkownicy wypożyczali film przez Internet, a oni wysyłali DVD pocztą do domu klienta końcowego.
Dziesięć lat po powstaniu, w 2007 roku, Netflix uruchomił swój serwis streamingowy. Nie trzeba było już czekać na oglądanie wybranych treści, nie trzeba było co chwilę sprawdzać skrzynki pocztowej, można było to zrobić natychmiast i bez wychodzenia z domu. To właśnie w tym momencie firma rozpoczęła ekspansję na inne kraje. Usługa dostarczania DVD była kontynuowana, ale tylko w Stanach Zjednoczonych.
Dziś Netflix jest obecny w ponad 190 krajach. Posiada 158 milionów subskrypcji. W katalogu amerykańskim można obejrzeć 1 844 seriali i ponad 4 000 filmów.
Można by jednak pomyśleć, że usługa platformy streamingowej, z racji tego, że jest w całości internetowa, oferuje dokładnie te same treści we wszystkich krajach. To nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Netflix nie oferuje tych samych treści we wszystkich krajach; w rzeczywistości katalog amerykański ma prawie dwa razy więcej filmów niż katalog polski, dlatego wiele osób twierdzi, że Netflix wychodzi z mody. Czy to prawda? Sprawdź: https://www.kinowo.pl/czy-netflix-wychodzi-z-mody
Dlaczego katalog Netflixa zmienia się w zależności od kraju?
Ma na to wpływ kilka czynników. Logiczne może być, że będąc firmą stworzoną w Stanach Zjednoczonych, tamtejszy katalog jest bardziej rozbudowany. Należy również pamiętać, że Stany Zjednoczone są nadal światowym liderem w zakresie tworzenia treści audiowizualnych.
Dodatkowo każde społeczeństwo jest inne, dlatego usługa musi być dostosowana do każdego miejsca. Treść zainteresowania w Pakistanie może nie być taka sama jak treść zainteresowania w Wielkiej Brytanii. Tak więc wybór treści w każdym kraju zależy od tego, co jego mieszkańcy chcą oglądać lub są zainteresowani oglądaniem. Nie ma sensu oferować seriali czy filmów, które nie interesują większości społeczeństwa.